Τετάρτη 29 Ιουλίου 2015

Ξύλινα ποδήλατα «made in... Koutsochero»!


Του Δημήτρη Βάλλα

Η ιδέα τού είχε γίνει εμμονή εδώ και χρόνια τώρα, και στις ατέλειωτες ώρες εργασίας στη βιοτεχνία επίπλων που διατηρεί στο Κουτσόχερο, η εικόνα ενός ποδηλάτου, αλλιώτικου από τα συνηθισμένα, ζωντάνευε συνέχεια μπροστά του. Όμως, όπως σε όλα πράγματα στη ζωή έτσι και εδώ η μοίρα φαίνεται να έπαιξε τον δικό της καθοριστικό ρόλο...

«Πράγματι, θα μας πει ο 38χρονος επιπλοποιός παρουσιάζοντάς μας με υπερηφάνεια το δημιούργημά του, η ιδέα ήταν για πολύ καιρό στο μυαλό μου και η συνάντηση που προέκυψε τυχαία με έναν φίλο μηχανικό-σχεδιαστή που είχα να δω από τα παλιά, ήταν καθοριστική...

Έγινε λοιπόν η αφορμή να ωριμάσουν τα πράγματα και ξεκινήσαμε τα πρώτα σχέδια. Δημιουργήθηκαν καλούπια για όλα τα ξύλινα μέρη –πάνω από εκατό- και τα οποία με την κατάλληλη επεξεργασία έπρεπε να αποκτήσουν ένα ενιαίο σύνολο με καμπύλες, ανοχές, ακαμψία και πάνω από όλα ομορφιά και φινέτσα.

Όλος ο σκελετός του ποδηλάτου είναι ξύλινος, ακόμα έχω φτιάξει και τιμόνι, αλλά και φτερά για μελλοντική χρήση.

Πολύτιμος συνεργάτης στην όλη κατασκευή ήταν ακόμα σε πολλά τεχνικά ζητήματα, ο εξειδικευμένος σε θέματα ποδηλάτου κ. Πέτρος Γώγος.

Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί τρία ξύλινα ποδήλατα που έχουν ήδη πουληθεί και στόχος είναι να ξεκινήσουμε μια γραμμή παραγωγής για το ευρύ κοινό, αλλά και όλους όσοι έχουν οικολογικές ευαισθησίες και αναζητούν κάτι το όμορφο που να είναι κοντά στη φύση και στο περιβάλλον.

Ήδη υπάρχουν δύο σχέδια για ανδρικό και γυναικείο ποδήλατο, αλλά και για αγωνιστικό με άλλες προδιαγραφές.

Όσο για το βάρος που με ρωτάς είναι περίπου 3,5 κιλά ο σκελετός και τα ξύλα που χρησιμοποιούνται είναι δεσποτάκι, μαόνι και δρυς με ειδική επεξεργασία»...

Ξύλινο ποδήλατο “made in Koutsoxero” λοιπόν και γιατί όχι, όταν το μεράκι περισσεύει στους νέους ανθρώπους και οι καιροί γεννούν ιδέες που στην περίοδο της οικονομικής κρίσης μπορούν να αποδειχτούν πραγματικά πολύτιμες.

Η ΠΕΡΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ

Αν και πολλοί θα ήθελαν να έχουν την πατρότητα της συγκεκριμένης εφεύρεσης κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι το πρόσωπο που εμπνεύστηκε το ποδήλατο. Πρόγονος του ποδηλάτου μπορεί να θεωρηθεί η δίτροχη κατασκευή που πήρε το όνομα draisienne από τον βαρώνο Karl fon Drais το 1817. Η draisienne ήταν σχεδόν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη από ξύλο και δεν διέθετε πετάλια αλλά ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω.

Η επόμενη χρονολογία σταθμός για την ιστορία του ποδηλάτου ήταν το 1839 όταν ο Σκωτσέζος σιδηρουργός Kirkpatrick MacMillan, σχεδίασε το velocipede, μια βελτιωμένη έκδοση της draisienne που χρησιμοποιούσε πετάλια για την κίνηση του πίσω τροχού. Ήταν μάλιστα το πρώτο ποδήλατο που ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα με βάση τις αναφορές των εφημερίδων της εποχής.

Είκοσι χρόνια αργότερα, το 1860, οι Γάλλοι Pierre Michaux και Pierre Lallement τροποποίησαν το σχέδιο της velocipede προσθέτοντας πεντάλ στον εμπρός τροχό και αργότερα υιοθετώντας ελαστικά από συμπαγές καουτσούκ στους τροχούς.

Το 1870 ο Βρετανός James Starley σχεδιάζει ένα ποδήλατο με τεράστιο εμπρός τροχό που έγινε γνωστό στην εποχή του ως penny-farthing. Η ονομασία στην ουσία αντικατοπτρίζει τη διαφορά μεγέθους που έχουν τα νομίσματα της μίας πένας (penny) και αυτού του ενός τετάρτου της πένας (farthing). Αν και με το συγκεκριμένο ποδήλατο, που ονομάστηκε από τον σχεδιαστή του «Ariel» κατερρίφθη το πρώτο ρεκόρ ταχύτητας των 24km/h, τα προβλήματα ευστάθειας και η μεγάλη απόσταση της σέλας από το έδαφος το έκαναν μερικά χρόνια αργότερα μουσειακό είδος.

Πλέον οι εξελίξεις και οι βελτιώσεις διαδέχονταν η μία την άλλη. Υιοθετήθηκαν η αλυσίδα για τη μετάδοση της κίνησης στον πίσω τροχό, τα φρένα, οι τροχοί με αεροθάλαμο και το ποδήλατο μπήκε στην καθημερινότητα όλο και περισσότερων ανθρώπων.

Το 1885 είναι η χρονιά που κατασκευάζεται το μοντέλο «rover», που συχνά χαρακτηρίζεται ως το πρώτο σύγχρονο ποδήλατο. Κατασκευαστής του ήταν ο John Kemp Starley ανιψιός του James Starley ο οποίος χρησιμοποίησε ισομεγέθεις τροχούς με σημαντικά καλύτερη άνεση. Στο 20ό αιώνα αρχίζει η εξάπλωση του ποδηλάτου σε όλες τις ηπείρους και εμφανίζονται οι πρώτες βιομηχανίες κατασκευής. Στην Ελλάδα το πρώτο ποδήλατο ήρθε το 1885 και πέντε χρόνια αργότερα γίνονται και οι πρώτοι ποδηλατικοί αγώνες. Το πρώτο ελληνικό ποδήλατο με χειροποίητο σκελετό κατασκευάστηκε από την Rafbikes (HERMES) στο Ναύπλιο.
Πηγή:
http://www.eleftheria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου